eKauppa | Katso kaikki yhteystiedot |

Finnlines

Finnlines

Kumppanit, jotka oppivat toisiltaan ja kehittyvät yhdessä

Kimmo Kostia vastaa Finnlines Oyj:n it-infrasta. Finnlines-konserniin kuuluvat Itämerellä ja Pohjanmerellä toimiva rahti- ja matkustajaliikennevarustamo sekä satamaoperaattoripalveluita Helsingin ja Turun satamissa tarjoava Finnsteve Oy. Yhtiö on osa italialaista Grimaldi Groupia.

Halutaan palvelukseen juuri sopivan kokoinen kumppani

Finnlines haki vuonna 2010 kilpailutuksen kautta pienelle tietohallintotiimille hinta- ja laatutasoltaan sopivaa kumppania, jonka kautta saisi tilattua halutut palvelinratkaisut ja palvelut. Konsernin osto-osasto vastasi Raimo Virtasen johdolla kilpailutuksesta, ja kumppaniksi haluttiin sopivan kokoinen yritys, joka pystyisi tarjoamaan laitteiden ja palveluiden lisäksi myös nimetyt vastuuhenkilöt, jotka olisivat helposti ja nopeasti tavoitettavissa – ilman turhaa säätöä ja byrokratiaa. Valinta kohdistui Chilitiin ja lupaukset ovat pitäneet, sillä yhteistyö on jatkunut jo yli kymmenen vuotta. Yhteistyön kehittymisestä pidetään huolta seuraamalla toiminnan tasoa ja tyytyväisyyttä molempien yritysten toimesta.

”Aivan ylivertaisen suuri merkitys on ollut asiakkuudesta vastaavan Sami Strömstenin lähtönopeudella ja ongelmanratkaisukyvyllä. Hän ymmärtää yhdestä sanasta ja hoitaa asiat kuntoon valon nopeudella.”

Pitkä yhteistyö kantaa hedelmää

Finnlinesin pienen tietohallintotiimin ja HPE:n yhteinen historia juontaa juurensa HP-UX-käyttöjärjestelmän aikoihin ja sen myötä Finnlinesin tiimissä syntyneeseen tekniseen osaamiseen. Tekniikka on kehittynyt sitten niiden aikojen ja on siirrytty avoimiin alustoihin, mutta yhteistyö on saanut loogisen jatkon, koska HPE:n teknologia on tuttua, ja ennen kaikkea siksi, että HPE pystyy tarjoamaan kilpailukykyisiä ratkaisuja vuodesta toiseen. Nykyisin Finnlinesillä on käytössään HPE SimpliVity -hyperkonvergoitu konesaliratkaisu, joka tuo mukanaan skaalautuvuutta ja tehoa varmistukseen sekä tallennukseen.

Chilit tuntee tuotteet, tuotteiden elinkaaret ja tulevaisuuden

Palvelimia hankittaessa kriittisiksi kysymyksiksi nousevat seuraavat asiat. Tarvitaan vahvaa asiantuntemusta laitteista; mistä komponenteista ne kootaan, miten ne kootaan ja mitä laitteita on saatavilla? Mitkä ovat palvelinten toimitusaikataulut, mitkä seikat niihin vaikuttavat ja mikä on niiden kehityskaari ts. jos nyt hankitaan, niin onko palvelin elinkaarensa alussa vai loppusuoralla?
Nämä tiedot ovat tärkeitä varsinkin laivojen ollessa kyseessä. Laivoihin pyritään saamaan mahdollisimman yhtenäinen kalusto, koska kahdenkymmenen laivan IT:tä ylläpitää hyvin pieni porukka, jolloin ei voi olla niin, että joka laivalla on erilainen laitekokoonpano. Chilit tuntee tuotteet, tuotteiden elinkaaret ja tulevaisuuden. Tarvitsemme heidän osaamistaan jo hankinnan suunnitteluvaiheessa pystyäksemme suunnittelemaan seuraavan vuoden hankintoja.

”Chilitin kanssa asioiminen on ollut luotettavaa ja tehokasta. Laivoja ja konttoreita on paljon, joten tilanteet voivat kehittyä nopeasti. Onneksi he pystyvät reagoimaan nopeasti ja aikaa ei tuhlata asioiden turhaan pyörittämiseen.”
”Chilit tietää Finnlinesin tarvealueet ja tietää miten toimia oli kysymys sitten laivapalvelimesta tai etäkonttorien palvelimista, niin he ymmärtävät heti mistä on kysymys ja pystyvät aloittamaan suunnittelun. Jo pelkästään palvelinten tilaaminen vaatii ammattitaitoa, sillä palvelin koostuu lukemattomista komponenteista, joiden kasaaminen ja lopulta käynnistäminen ei ole ihan pelkkä läpihuutojuttu. Onneksi Chilit hallitsee nämä asiat suvereenisti suunnittelupöydältä käyttövalmiiksi saakka.”

Käytössämme on tietohallintotiimin kehittämä toimintamalli, jossa laivoille myöhemmin asennettavaksi tarkoitettu ”mallipalvelin” asennetaan, testataan ja speksataan maissa valmiiksi ja kun se on todettu toimivaksi, tehdään tilaus suuremmasta määrästä edelleen laivoille asennettavaksi. Chilit kokoaa palvelimeen tarvittavat komponentit ja toimittaa suoraan satama-alueelle, Finnlines vastaa puolestaan käyttöjärjestelmistä sekä palvelinten asentamisesta laivoihin.

Finnlines luottaa Aruban langattomaan verkkoon sen hallittavuuden ja selkeyden takia. Vuosaaren satamaan on rakennettu verkkoja 4G-mobiiliteknologialla johtuen käyttöympäristöstä. Finnlines hyödyntää myös verkkopuolella Aruban luotettavia kytkimiä ja langattomia tukiasemia, jotka palvelevat normaalia toimistokäyttöä ja täyttävät myös laivaympäristön erikoisvaatimukset.

Chilit vastaa, että Finnlines saa yhteisissä tapaamisissa tiedon HPE:n palvelin- ja verkkoteknologian tulevaisuuden näkymistä. Näissä tapaamisissa Chilit ja HPE saavat vastaavasti tietoa Finnlinesille toiminnan kannalta tärkeistä asioista.

Toimitusaikainformaation merkitystä ei voi korostaa liikaa

Mistä niitä saa? Pitääkö toimitusajat paikkansa? Onko lähiaikoina tarvittavien komponenttien saatavuus heikkenemässä?
Laitteiden hinnat ovat vuosien saatossa laskeneet, mutta tiedon tarve toimitusaikojen oikeellisuudesta on vain kasvanut maailmalla lisääntyvien kriisien myötä. Näissä asioissa Chilit ja HPE tekevät parhaansa pitääkseen asiakkaansa ajan tasalla.

Kimmo Kostia
Head of Group IT, Hardware
Finnlines Oyj

Chilit tuottaa IT-palveluita, joita kukaan muu ei osaa, ehdi tai uskalla tuottaa. Asiakkaamme saavat meiltä kaikki IT-palvelut ja -ratkaisut käyttäjän taskusta pilveen. Tutustu tarkemmin palveluihimme.

Chilit Oy

Helsinki: Turkhaudantie 5, FI-00700 Helsinki


Turku: Juhana Herttuan Puistokatu 3, FI-20200 Turku

Myynti

myynti@chilit.fi


Support

support@chilit.fi


Laskutus

laskutus@chilit.fi

Laskutukseen liittyvät asiat, muissa asioissa olethan yhteydessä myyntiimme.


Katso kaikki yhteystiedot >

Sosiaalinen media

Asiakkaalle

Lataa etätuki

Liity uutiskirjeen tilaajaksi!

Haluatko saada kerran kuukaudessa kootusti tietoa IT-alan ajankohtaisista asioista? Liity uutiskirjeemme tilaajaksi!